Tworzenie i rejestracja faktur zakupu powiazanej z zamówienem – dwa sposoby

Odoo ma mechanizmy ułatwiające tworzenie i wprowadzanie faktur zakupu. Można je wprowadzać na dwa sposoby:

Pierwszy z nich wykorzystuje aliasy lub konta mailowe przypisane do dzienników zakupu. Wystarczy w dzienniku w zakładce Ustawienia zaawansowane wpisać taki alias np. „zakupy” i sprawdzić ustawienia i działanie serwera poczty. Po podaniu dostawcom takiego aliasu, faktura przychodzi mailem wprost do wskazanego dziennika, i czeka na uzupełnienie i zaksięgowanie:

Po otwarciu takiej faktury, po prawej stronie ekranu pokaże się jej obraz z załącznika otrzymanego maila, co bardzo ułatwia uzupełnienie danych w programie na formularzu faktury. Obraz będzie też widoczny później przy przeglądaniu dokumentów księgowych, co wyeliminuje konieczność szukania dokumentu w segregatorach. Po uzupełnieniu danych w nagłówku (tu kontrahent może być podpowiedziany przez jego konto mailowe), jeżeli do zakupu użyto aplikacji Zamówienie zakupu, to po kliknięciu pola Autouzupełnienie pojawia się lista zamówień i poprzednich faktur dla danego kontrahenta.

Po wybraniu zamówienia – lub kilku zamówień przy fakturze zbiorczej – wszystkie ich nierozliczone pozycje i ceny automatycznie przepisują się do formularza faktury zakupu. Tu można je sprawdzić z nadesłaną fakturą i ewentualnie poprawić, oraz usunąć zbędne linie które będą zamieszczone w innej fakturze.

Drugim sposobem tworzenia faktury zakupu jest jej generowanie z Polecenia Zakupu (Purchase Order). Po zaakceptowaniu danego zakupu, i – jeśli tak ustawiono w parametrach produktu – po przyjęciu dostawy, pojawia się przycisk Utwórz rachunek:

Po jego naciśnięciu tworzony jest projekt faktury dostawcy z jej oczekiwaną specyfikacją. Projekt ten dostępny jest we wskazanym dzienniku zakupu.

Po nadejściu faktury, dane zawarte w projekcie są weryfikowane i ewentualnie poprawiane przez księgowość, podobnie jak przy fakturze nadesłanej elektronicznie. Po zatwierdzeniu faktury, jej oryginał z nadesłanego PDF lub zeskanowany z faktury papierowej, warto załączyć pod zaksięgowaną fakturą, by była widoczna na ekranie obok dokumentu księgowego.



Diesen Beitrag teilen
Anmelden um einen Kommentar zu hinterlassen
Sprawdzenie statusu kontrahentów przed wysyłką JPK VAT