Tematem wpisu jest często pojawiające się pytanie:
Jak uzgodnić fakturę w walucie obcej, gdy płatność netto odbyła się w walucie, a kwota VAT została zapłacona w złotówkach, tak aby nie pojawiła się niedopłata bądź nadpłata wynikająca z różnych kursów w dniu wystawienia faktury i dniu zapłaty?
Przedstawiamy przypadek faktury sprzedaży na 1 230 €, za którą klient zapłacił 1 000 € na rachunek bankowy w EUR i 1 080,89 zł na rachunek bankowy w PLN - zgodnie z kwotą VAT na otrzymanej fakturze.
- Wpłata kwoty netto w EUR
Po zaimportowaniu wyciągu bankowego bądź ręcznym wprowadzeniu należy go zaksięgować, a następnie kliknąć uzgodnij.
Po wybraniu odpowiedniego numeru faktury następuje przekreślenie kwoty brutto i zastąpienie kwotą wpłaty klienta, następnie należy zatwierdzić.
2. Wpłata kwoty VAT w PLN
W momencie dodawania wyciągu w PLN należy pamiętać, aby wybrać walutę zagraniczną oraz wpisać kwotę w walucie z faktury.
Jeśli ww. pola nie są od razu widoczne należy wybrać je, klikając na trzy kropki po prawej stronie.
Po zaksięgowaniu wyciągu można przejść do uzgodnienia z fakturą. Przy wpłacie kwota w złotówkach pojawia się w nawiasie, natomiast kwota pozostała do zapłaty w walucie po prawej stronie.
Wchodząc ponownie w fakturę, można zauważyć, że jej status zmienił się na „zapłacona”, a w sekcji płatności należność wynosi 0.